Dos Manos

Junts estam construint un moviment comunitari per a un canvi positiu.

A través de les nostres Neteges de platges i el nostre Programa Escolar Deus Mans, i el nostre Programa Balears sense plàstic, Associació Ondine col·labora amb persones, escoles, empreses i organitzadors d'esdeveniments per reduir la contaminació per plàstic que es produeix a les nostres illes. L'objectiu final és viure a unes Illes Balears lliures de plàstics d'un sol ús.

Dos Manos

Programa Escolar Dues Mans

El Programa Escolar Dues Mans de l'Associació Ondine explora el problema del plàstic en el medi marí i l'efecte que té tant sobre la vida marina tant com a les nostres vides.

La visió de l'Associació Ondine és, a través de l'educació creativa i l'acció comunitària, educar a tots els joves que creixen a les Illes Balears sobre la conservació marina, inspirar-los i animar- los a pensar en solucions positives. Per aconseguir un canvi durador, volem que els estudiants, així com les seves famílies i escoles, participin en la protecció del medi ambient.

El programa s'ofereix a les escoles locals en anglès, espanyol o català, i es presenta en dues versions: una versió estàndard de tres seccions per a estudiants de 15 - 18 anys, i una versió júnior d'un secció per a estudiants de 10 - 14 anys.

Durant el programa analitzam l'impacte de la contaminació per plàstics, la connexió entre el nostre comportament i el medi ambient marí i la nostra responsabilitat anb ell. Es tracta d'un programa pràctic que inclou una excursió local durant la qual els alumnes realitzen una neteja de la platja i un estudi científic, analitzen els resultats i proposen possibles solucions als problemes locals.

El programa sensibilitza i promou la reflexió sobre com podem reemplaçar o reutilitzar el plàstic per limitar la seva demanda en la nostra vida quotidiana, i com podem evitar que els plàstics acabin en la naturalesa. Inspira i capacita els estudiants per trobar solucions innovadores als problemes més comuns causats per la contaminació plàstica.

"El que m'ha agradat més ha estat el fet de donar l'oportunitat als joves d'ajudar, animar-los a crear nous projectes i donar-los esperances, ajudar-los que creen en les seves idees i que sàpiguen que són possibles." - una alumna de 15 anys del col·legi Pius XII, després de l'última secció del Programa Escolar Dos Manos.

Programa Escolar Dues Mans

El concurs "Impulsors del canvi marí"

En acabar el programa escolar, els estudiants d'entre 15 i 18 anys tenen l'oportunitat d'inscriure's en el nou i emocionant certamen "Impulsors del canvi", desenvolupat conjuntament amb l'organització d'investigació marina Alnitak. En treballar en grups per desenvolupar solucions als problemes de la contaminació per plàstics, els estudiants tenen la possibilitat de guanyar una setmana a bord del magnífic vaixell de Alnitak, participant en la investigació sobre balenes, dofins i tortugues juntament amb un experimentat equip de científics.

Per obtenir més informació o per presentar el nostre Programa Escolar Dos Manos a una escola propera, contactau amb mari@asociacionondine.org.

“Estam en vies d’introduir un canvi en la nostra escola i en les nostres llars. Els nins varen tornar a casa amb tantes idees positives que estan molt contents d’haver començat. Molts pares també ens van agrair l’organització d’una oportunitat d’aprenentatge tan important per als seus fills. Vos mantindrem informats sobre els canvis que realitzem, una passa darrera l'altra. Gràcies per un dia fantàstic i pel vostre entusiasme i dedicació. Ens va inspirar per fer un canvi! - Professora Sarah Cooper de la Balearic International College.

El concurs "Impulsors del canvi marí"

Neteja de platges Dos Manos

El projecte Neteja de Platges Dos Manos, inspirat en el projecte australià "Two Hands", es va iniciar l'any 2015 i ha anat creixent en popularitat des de llavors. Durant 2018, més de 1100 voluntaris varèm retirar més de una tona de residus plàstics de 11 platges a Mallorca.

El projecte consisteix en la neteja de platges públiques, organitzades de mitjana un cop al mes a diverses platges de Mallorca. Convidem a voluntaris locals de totes les edats i procedències a familiaritzar-se amb l'ús de les seves "Dues mans" per netejar un bocí del nostre món. En general, entre 30 i 150 voluntaris assisteixen a cada esdeveniment, alguns dels quals inclouen neteges subaquâtiques amb els submarinistes i els surfistes.

Els voluntaris obtenen una millor comprensió dels problemes de la contaminació plàstica i de les seves solucions. Al mateix temps, recopilen dades científiques valuoses. Els residus recollits es classifiquen en categories, es compten, es pesen i es registren les dades abans de dipositar-los en contenidors específics.

La recollida regular de dades durant llargs períodes ens permet comprendre i resoldre problemes locals causats per la contaminació plàstica. Aquest coneixement ens permet crear campanyes específiques, anuncis de servei públic i anuncis multimedia basats en la ciència que ajuden a donar solucions factibles a la societat i facilitar la transició cap a un estil de vida sense plàstics d'un sol ús.

Rebeu informació sobre la data de la propera neteja de platja a través de Facebook. No pots esperar? Organitza la teva pròpia neteja de platja juntament amb els teus amics o la teva família. Envia'ns fotos de la teva neteja per correu electrònic a: mari@asociacionondine.org!

Neteja de platges Dos Manos

Resultats de 2018

Balears sense plàstic

L´Associació Ondine és contactada periòdicament per persones i organitzacions que expressen el desig d'eliminar els plàstics d’un sol ús de la seva vida quotidiana i / o la seva organització. Amb una comprensió limitada de les causes bàsiques dels problemes de la contaminació per plàstics, sovint combinada amb la manca de temps i recursos per cercar solucions adequades, aquestes persones expressen una necessitat d’orientació i suport en la transició cap a la reducció de plàstics d’un sol ús.

El Programa Balears sense plàstic, actualment en fase de desenvolupament, serà una passa important cap a un dels objectius principals de l’Associació Ondine: reduir significativament l'impacte humà negatiu en els ecosistemes marins de les Illes Balears, causada per la contaminació per plàstics produïda localment.

A través de colaboracions personalitzades amb organitzadors d’esdeveniments, empreses i indústries, volem aconseguir una reducció significativa de la contaminació per plàstics. Facilitant la transició cap a opcions mediambientalment responsables i promovent esdeveniments i negocis que cerquen eliminar plàstics d’un sol ús, estam combinant pràctiques lliures de plàstics d'un sol ús amb èxit de marca.

Per obtenir més informació sobre com es pot beneficiar la vostra organització participant en el Programa Balears sense plàstic, contacteu amb info@asociacionondine.org

Balears sense plàstic